Wednesday, July 29, 2009

JANGAN MALUKAN GOLONGAN ILMUAN


Hari ini, kita semakin pening apabila berhadapan dengan kewujudan beberapa golongan yang gigih menuntut ilmu, tetapi tidak pernah terlintas di fikirannya untuk menyumbangkan ilmu tersebut. Kerap kali, apabila kita bertanya, kenapakah anda belajar bersungguh-sungguh? Maka, dia akan menjawab, untuk jadi pandai, untuk menjadi seorang ulama’ dan sebagainya.

Pelik juga apabila tidak dijawab “aku belajar untuk menyampaikan ilmu yang dipelajari”. Apa guna belajar bersungguh-sungguh, kemudian peram ilmu tersebut sehingga ia busuk? Ilmu bukan digunakan untuk diperam atau dijadikan pekasam. Memang ramai yang berkata demikian apabila ditanya sebab menuntut ilmu.

Bagaimana pula dengan orang yang tidak menuntut ilmu? Mereka ini menerima kerugian dua kali ganda. Mereka sudah menjejakkan kaki di bumi yang penuh dengan ilmu, akan tetapi tiada keinginan untuk menuntut ilmu. Bahkan, orang ini digelar sebagai penuntut ilmu oleh orang yang tidak mengenalinya. Layakkah dia digelar sedemikian?

Maka, terdapat dua golongan yang memalukan golongan ilmuan. Janganlah anda jadi seperti mereka. Orang pertama menuntut ilmu, tetapi tidak pernah bertujuan untuk menyampaikan ilmunya. Manakala orang kedua pula ialah orang yang tidak menuntut ilmu, tetapi digelar sebagai penuntut ilmu.

Wahai penuntut ilmu, janganlah anda memalukan golongan ilmuan. Wahai orang yang malas menuntut ilmu, janganlah anda memalukan golongan yang rajin menuntut ilmu. Wahai para pembaca, janganlah anda menjadi seperti kedua-dua orang ini. Hanya merugikan.

Muhammad Mujahid bin Mohammad Fadzil
Yang Dipertua,

Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir,
2008/2009